Vårluften

Standard

Det är något särskilt med vårluften. Kanske är det för att jag varken gillar när det är för varmt eller för kallt och därför har en stor förkärlek till vår och höst. Eller kanske är det för att en nästan bokstavligt talat kan andas in förändringen(i form av pollen hehe…) som sker runtom kring en helt plötsligt.

Det finns i alla fall en särskild friskhet i vårluften, en renhet som har förlorats när sommarböljorna sveper in och som sen inte ens kan anas under de klaraste sommardagar när regnet rensat bort all smuts. En får inte uppleva den igen förrän hösten gör sitt intåg med den där speciellt höga klara luften som bara finns under fina höstdagar.

Jag vet inte vad det är som är så särskilt med den där luften, men det är så stor skillnad mellan den och annan luft att jag varje år skulle kunna pricka in i almanackan första gången jag känner den. En dag under tidig vår och en dag i precis början av hösten. Den är som en liten glad välkomsthälsning två dagar om året när en kan gå ut genom ytterdörren och andas in den för första gången. En liten hälsning som säger; Nu är jag här igen och allt är klart och rent igen!

Kommentera

