Ångestuppvaknande

Standard

Att vakna med ångesten molande i bröstet, det är fan det värsta. Jag har sedan länge i livet kunnat mäta hur jobbigt något är beroende på om jag kan sova mig ifrån oron över det eller inte. Om jag oroar mig under dagen/kvällen och sedan vaknar med samma oro morgonen därpå, då är det fara å färde.

När jag nu under perioder i princip levt med konstant ångest så har det mätinstrumentet rubbats lite, men fortfarande är det för jävligt att vakna med ångest. Dels för att den är så sjukt förlamande och det gör det så himla svårt att stiga upp. Dels för att ångest är en sån känsla som en tror aldrig ska försvinna, att då vakna med ångest ger ju verkligen den uppfattningen vatten på sin kvarn. Dessutom är det så brutalt. Sömnen är den enda fristad en får när en mår riktigt dåligt, och att då ångesten inte ens kan vänta tills en kommit upp ur sängen gör inte livet lättare att leva.

Och sist men inte minst så är det fortfarande en mätinstrument på hur pass stressad och orolig jag känner mig. Idag var det därför extra ledsamt att vakna med ångest eftersom jag mått så mycket bättre den senaste veckan(eller egentligen bara de senaste dagarna men ändå). Är jag tillbaka på samma punkt igen? Klarar jag fortfarande inte minsta stressmoment? Kommer det alltid vara såhär? Ledsamhet och undran blandas också med ilska och frustration. Varför är det så svårt att limitera sig själv? Min samordnare på jobbet ringde nämligen och ville att jag skulle börja jobba på måndag. Vilket blev som en kalldusch eftersom jag äntligen och tillslut har lyckats avsäga mig de flesta av mina commitments och faktiskt är helt ledigt(vilket jag så desperat behöver). Men detta var något som jag tackat ja till för länge sedan, för flera månader sedan, innan jag visste hur trött jag fortfarande skulle vara under senvåren och innan jag börjat inse på riktigt hur viktigt det är för mig att göra ingenting.

Så då vaknade jag med min ångest igen, och med ett satans jobb som väntar på måndag…

Kommentera

