Gud enligt gamla vanor

Standard

Ibland när det sker ett sammanträffande som nästan känns för bra för att vara sant så smyger sig tanken ” Det kanske finns en gud ändå” in i min hjärna. Kanske är det en gammal förlegad tanke sen barndomen då jag tack vare ickebefintliga alternativkretsar ägnade en stor del i av min tid i religiösa sammanhang. Men om oavsett om det bara är av gammal vana jag tänker så, eller om det faktiskt finns ett gud eller om det är ödet det handlar om, så är det ändå så himla fint.

Som igår när tanken om det nära förestående jobbet hade tyngt hela dagen så min pepp var någonstans i höjd med fotknölarna. Jag släpade mig ändå iväg till festen på kvällen och efter några timmar så sitter jag där med en kompis som hjärtligt och innerligt börjar prata om sin framtidsdröm; att jobba med gamla människor. Sen satt vi där i typ en timme och snackade om fina gamlingar vi mött och framför allt om våra mor/farmödrar.

Det var ändå som att gud satte henne där framför mig just den kvällen och fick henne att prata om just detta. Nu känns det mycket lättare att gå till jobbet på måndag, för även om äldrevården inte alltid är världens mest peppiga jobb så är det fyllt av fina gamlingar.

Kommentera

