Det sitter i kroppen

Standard

En sak som många inte verkar förstå är att utmattningssyndrom och depression ger väldigt fysiska symptom. Även jag har nog fortfarande svårt att förstå, jag går liksom runt med bilden av att det mesta sitter i huvudet och att kroppen bara har biverkningar. Men nu, efter att ha levt med det här i uppemot ett år, så börjar jag tvingas inse att så inte är fallet. Jag har istället börjat begripa att hjärnan, själen och kroppen är så tätt och snirkligt sammankopplade att de faktiskt inte går att skilja från varandra. Varför får en annars bokstavligt talat ont i bröstet eller magen när en är ledsen och varför blir en annars så deppig när en är sjuk eller har ont?

Jag har blivit påmind om den här täta sammankopplingen igen eftersom min ryggvärk kommit tillbaka de senaste dagarna. Jag började få ont i ryggen med jämna mellanrum i samband med att jag blev sjukskriven och det gick så långt att jag faktiskt fick akut ryggskott några gånger(och nej, det är inte bara pensionärer som får det). Ryggen var den första kroppsdel som gav sig till känna men efter ett tag började jag också få mycket huvudvärk. Det var en nästan ständigt molande huvudvärk men jag fick också migränliknande attacker(dock mycket korta) när jag ansträngde mig för mycket. Till och med att gå i för snabb takt utlöste det.

Migränattackerna kan också ha ett samband med att min kondition, när jag började må riktigt dåligt, med ens slog i botten. Jag har aldrig varit ett stort fan av idrott. Men jag har ändå tränat i perioder och även när jag inte tränat så har jag liksom haft en grundkondition som tillåtit mig att göra det vardagliga och som snabbt kunnat övas upp till en bättre kondition. Denna grundkondition var dock plötsligt försvunnen i höstas och ännu har jag inte sett ett spår utav den. Ett tag var det till och med jobbigt att ta kortare promenader, men nu är det lite bättre(inga migränanfall längre iaf) trots att långa promenader och kortare cykelturer fortfarande är så jobbiga att jag blir helt svettig och jag inte får ut mycket glädje av dem.

Jag märkte också denna tydliga konditionsförsämring på ett nästan läskigt konkret sätt i mina muskler. Även om min kondition inte alltid varit på topp så har jag ändå alltid haft ganska okej muskelmassa. Jag har liksom kunnat ta i riktigt ordentligt när det behövs och den där sista lilla pushen som behövs för att få kylskåpet(eller vad det nu är) över den sista tröskeln har alltid funnits där. Men med ens var den borta. Jag orkade knappt lyfta upp mina halvtunga väskor på bagagehyllorna ovanför sätena på tåget. Jag fick ta i med min allra sista lilla ork för att kunna lyfta upp lådor på hyllorna i förrådet efter att först i några sekunder, med en svidande verklighetsförankrad touch, föreställt mig hur lådan rasar ner över mig istället. Och att flytta, det var rena mardrömmen…

Sen ska vi inte ens börja tala om den konstanta känslan av att vara lite sjuk(just nu har jag ont i halsen till exempel) och den eviga tröttheten. Fortfarande behöver jag sova nästan 10 timmar per natt för att orka vara mig själv. Igår sov jag enbart 6 timmar och var som en zombie på jobbet. Förut var aldrig 6-timmars-nätter roliga, men jag klarade ändå av en då och då. Nu är det istället mardrömsscenariot…

Och vad vill jag då säga med allt detta? Det är jag inte säker på… Kanske känns det lite skönt att rättfärdiga allt det som sitter i huvudet och själen(och därför inte syns) med lite ”riktigt” symptom också. Kanske vill jag på nåt sätt förklara hur handikappande det är och känns när ens kropp med ens inte fungerar. Kanske vill jag bara berätta att även om ångestmonstret är tungt att slåss emot så är det långt ifrån det enda som jag kämpar med dagligen. Kanske vill jag försöka förklara hur det känns när varken in eller utsida av ens kropp fungerar. Kanske vill jag försöka skapa en lite rättvisare bild av hur det är att vara diagnostiserad med utmattningssyndrom. Kanske vill jag bara att folk ska förstå hur tungt det kan vara att ta sig igenom en vanlig dag ibland.

 

Kommentera

