Berg-och-dalbanan som kallas humöret

Standard

Ja, en berg-och dalbana är det fortfarande det där jäkla humöret. I snart ett års tid har jag varit slav under dessa tvära kast och hastiga svängar, men nu tycker jag mig ana en ljusning(om än så liten). Allt som är det minsta ledsamt gör mig inte superledsen längre, jag kan till exempel tappa ett glas utan att börja lipa. Jag irriterar mig inte alltid på alla runt mig och på minsta lilla sak. Jag känner inte alltid att ilskan ligger och bubblar alldeles för nära ytan. Jag kan vara glad i längre stunder i sträck än på mycket länge(alltså längre än en kvart, wihoo!).

Men det är klart, dalarna och kullarna är fortfarande där på ett mycket närvarande sätt. Men jag kan ändå börja hoppas nu att de så småningom ska plana ut, något som kändes stört omöjligt för ett halvår sen när fartvinden fladdrade i håret så fort jag var vaken. Jag kan äntligen börja ana en pytte-ljusning och känner också därmed hoppet återvända till mitt bröst.

Som ikväll till exempel. Nog för att jag kände mig deppig i eftermiddags på grund av för lite sömn, men sen klockan fem har jag ändå känt mig glad och nöjd. Mycket tack vare fint sällskap! Jag känner dock inte heller den där överdrivna extasen som skvallrar om en snar dal, utan jag är bara glad och nöjd. Med mer än en vecka mellan mig och det senaste jobbet och en och halv vecka tills jag börjar jobba på riktigt så känns äldreboendet så avlägset att jag inte hunnit börja oroa mig än. Jag ska dessutom träffa fina vänner hela veckan och känner att jag orkar med det. Och det allra bästa; idag köpte jag äntligen ett älskat fikonträd igen, och på rea dessutom! Det är högt och ståtligt och många log mot mig när jag kom gående genom stan. Det kunde en inte tänka sig, att det som skulle få de anonyma människorna på stan att öppna upp, var ett fikonträd?

Kommentera

