Ett annat sätt att se på det

Standard

Alltså, när jag läser mina gamla inlägg så får jag bara en tanke i huvudet; Tar jag inte mig själv på lite väl stort allvar haha? Tungt och pretto och känslosamt är det minsta en kan säga. Men det var ju så jag kände när jag skrev så de får väl vara kvar. Den där prettosidan är ju också jag.

Men just nu är det inte den delen av mig som dominerar. Något mycket lättsammare har planterat sig i min kropp och med ens har snart hela veckan gått utan att jag varken känt av de skumma humörsvängningarna eller ångesten. Ångestmonstret har allt legat och lurat på mig om morgnarna men har sakta men säkert fått ge efter för något annat.

Varför det känts såhär har jag ingen aning om. Vad är det som med ens är så starkt att det kan tämja ångestmonstret som jag slagits mot i månader? Varför kan jag med ens att leva med men inte i ångesten? Varför kan jag plötsligt skjuta den till utrymmet längst bak i själen och den stannar där? Jag är självförundrad över detta och fattar ärligt talat ingenting. Men jag glider på vågen och trycker tillbaka ångesten när den lurar på mig. Jag njuter av att inte vara ledsen, att inte åka berg-och-dalbana och att bara oroa mig minimalt jämfört med förut. Det är liksom något som tagit udden av allt det där.

Antagligen är det en fantastisk kombination av att se skräcken i vitögat och att börja äta anti-depressiva. För skräcken fick mig ju(som jag skrev i tidigare inlägg) att besluta mig för att det fick vara nog nu. Att jag är stark nog att välja att leva på ett annat sätt. Det behövdes bara ett eldprov för att få mig att förstå det. Sedan tror jag ärligt talat att tabletterna inte kickat in än, men vetskapen om att de kommer göra det snart, att de kommer ge mig hjälp på traven inom en snar framtid, gör det verkligen lättare att vara stark.

Och det känns så skönt. Så skönt att vara jag igen. Att orka igen. Att leva igen.

Kommentera

