Ångest

Standard

Wikipedias definition av ångest:

Ångest är ett sinnestillstånd som karakteriseras av stark rädslanervositet eller oro, vare sig det är situationsbetingat eller inte, men som inte beror på ett faktiskt hot eller en överhängande fara.

Dessutom står det:

Stark eller mycket långvarig ångest kan leda till apati och orkeslöshet, eftersom ångesttillstånd är mycket energikrävande.

 

För mig är ångest en galopperande grop i mitt bröst. Något som sakta äter sig in mitt i bröstkorgen men som aldrig kommer ut på andra sidan. Något som gnager, nöter, trycker. Som aldrig tar sig utanför min torso men som förlamar hela min kropp och gör hela mitt sinne tungt. Som sitter i psyket men oundvikligen också befinner sig i kroppen. Något som är odefinierbart men samtidigt är så fruktansvärt påtagligt för mig. Som är osynligt för alla andra men inte för mig. För mig är ångest något som känns så mycket så jag tycker det är märkligt att det inte syns på utsidan.

Gällande den andra meningen på wiki så blev jag bara glad av att läsa den. Med ens finns det liksom något som backar upp det faktum att jag inte orkar ta mig upp ur sängen de dagar som ångesten härjar som värst. Att det inte är konstigt att jag under ångestperioderna har sovit tio timmar om natten och inte har orkat göra särskilt mycket alls.

Samtidigt blir jag också fascinerad. Tänk att något ”som bara sitter i huvudet” faktiskt bränner riktig energi som finns i kroppen? Coolt ändå hur huvud och kropp sitter ihop. Men det blir aldrig, aldrig coolt med ångest.

Kommentera

