Återfall

Standard

Jag gick upp alldeles för tidigt idag och när jag steg upp låg ångesten där och väntade på mig. Min killes avslag tyngde mig men det var ett egentligen ganska harmlöst, men tyvärr ganska kärlekslöst, svar på ett mail som var droppen som fick bägaren att rinna över. När min kära åkt till jobbet så orkade jag inte vara uppe mer utan återvände till sängen, ställde in mina dagsplaner men kunde ändå inte somna om.

Det var längesen jag kände det där välbekanta trycket över bröstet. Det var faktiskt längesen jag ens känt minsta tendens till ångest. Nu rasade den inte i mig som den kunde göra förut, men den malde på ett genomträngande sätt som gjorde att jag inte klarade av att se dagsljuset.

Såhär i efterhand måste jag ändå säga att jag är glad. Jag orkade inte ringa det viktiga telefonsamtalet och jag orkade inte med så mycket annat heller men när det började bli eftermiddag så kröp ångesten undan mer och mer. Det tog inte ens en hel dag för den att försvinna, vilken seger! Förut var min ångest ostoppbar men nu försvann den långsamt, mycket tack vare en trogen vän som ringde upp när jag bad om det, ett extremt stort intag av socker och att jag kunde skriva av mig här. Vilken triumf! Att inte behöva lägga hela min dag på att vara miserabel, att kunna bestämma att imorgon så tar jag tag i mig själv och gör allt det jag inte orkade idag är en fantastisk känsla. Att känna att ångesten inte har samma grepp om mig längre.

Nu på kvällskvisten har ångestmonstret långsamt börjat smyga sig tillbaka igen, det är utan tvekan ett skymningsdjur. Men det gör ingenting för det känns ändå skönt att jag kunde kicka monstrets ass tidigare idag!

Kommentera

