Ett annat perspektiv

Standard

********** OBS! Triggervarning! Psykisk hälsa/självmord/död *********

 

Ibland undrar jag om allt hade varit annorlunda ifall jag hade fått en fysisk sjukdom istället.  Jag lyssnade på Kristian Gidlunds sommarprat och jag hörde inget av den övergivenhet jag känner i hans röst. Hade allt varit annorlunda om jag hade haft cancer ? Hade det varit mer uppenbart att jag stirrat döden i vitögat om det hade varit en cancersvulst som varit min fiende och inte mitt psyke? Hade allt varit mindre tilltrasslat då? Hade allt gjort mindre ont eller mer?

Det kanske är konstigt att tänka så, men för mig var min depression, min ångest, minst lika verklig som cancer. Den gav mig värk i kroppen, jag sov större delen av min tid, jag orkade ingenting och jag magrade bort och det gjorde alltid ont – alltså var många symptom liknande de som cancerpatienter upplever. Ångesten var cancersvulster på min själ och den hade tagit kål på mig tillslut om jag inte hade fått hjälp. Men hade allt varit annorlunda om svulsterna suttit i min kropp och inte i min själ? Jag kan inte låta bli att undra.

Kommentera

