När drömmen sitter kvar

Standard

Jag vet inte vad det är, vet inte vad det beror på, för även fast jag tvingats fundera över många av mina relationer det senaste året så är det alltid du som stiger till ytan först. Kanske för att du är längst bort, för att det är dig det känns svårast med. Kanske för att vår vänskap kröp in under mitt skinn den där sommaren i Göteborg. Kanske för att du är fantastisk i all din mänsklighet. Eller kanske bara för att jag tror att du skulle förstå.

På senaste tiden har du varit med mig nästa varje dag, och också nu allt oftare om nätterna. Inatt var jag medlaren som försökte lösa allt men du hamnade i kläm och blev så ledsen som jag aldrig sett dig förut. Jag kom springande till sin sida, föreslog att vi skulle gå. Men när jag vände mig om för att ta på mig stövlarna så var med ens någon annan där och hade övertalat dig om något annat. Hur mycket jag än bönade, bad, skrek och grät så var du förlorad för mig. Sen fälldes alla träd längs med sjökanten.

Härom kvällen satt jag i en hängmatta i parken och ledsenheten som hade jagat mig  i ett par dagar kom med ens över mig. I säkert en timme grät jag och lät de lyssnande öron som fanns där då höra allt som jag tänkt. Allt kom ut som i en lång kedja, och med ens kunde jag själv också se hur allt hängde ihop, se vad det var som verkligen gjorde ont. Och tillslut kom jag till besvikelsen och saknaden och det var när jag pratade om dig som flest tårar rann.

Jag trodde att jag hade släppt dig lite grann. Att du på grund av avståndet också hade hamnat lite längre bort från mig. Men med några få ord på facebook var du med ens här igen. Sen dess har du varit närvarande, sen dess har sorgen varit närvarande och jag visste inte att den var så stor och tung. Jag tänker på dig när jag vaknar och när jag somnar, jag ser dig i människorna som jag träffar på festen. Men jag vet ändå inte vad jag kan göra.

Kommentera

