Hemma i tröttheten

Standard

Ibland funderar jag på hur mycket platser påverkar en. Jag vet att jag på vissa platser mår jag dåligt, på andra blir jag glad. Men hur är det med dessa som en nästan tar för självklart?

Jag och min kära åkte igår hem till mina föräldrar för att komma bort, för att få lite natur, för att träffa min familj och för att hinna plocka lite bär. Och sen jag kom hit har jag varit så förbenat trött. Trött på det där sättet som jag inte känt på länge. Trött så att jag emellanåt skulle kunna somna där jag sitter, trött så att allt blir lite tyngre.

Som tur är så är vi ju här för att ta det lugnt, så det är inte så mycket jag behöver anstränga mig för att göra. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera var tröttheten kommer ifrån. Beror det på platsen? Känner jag mig så trygg här så att all upplagrad trötthet med ens sköljer över mig? Eller är det något här hemma som gör mig trött? Är jag ovan vid så mycket frisk luft? Sover jag helt enkelt i en för lite säng? Eller har tio veckor av sommarjobb tillslut kommit ifatt mig?

Det tråkigaste är kanske att med tröttheten så försvann allt det bra jag kände förra veckan. Kärleken är som bortblåst och allt känns lite taggigt igen när jag tänker på andra människor. Orken som jag trodde att jag delvis fått tillbaka är som bortblåst. Det enda jag kan göra är att hoppas att tröttheten snart försvinner igen.

 

Kommentera

