Jag är någon annan nu

Standard

Det som varit allra svårast att förklara, det som varit allra svårast att ta på, är förändringen. Förändringen som gjort så mitt inre ser helt annorlunda ut, som gjort så att allt det som var jag faktiskt kanske är något helt annat nu.

Jag har försökt förklara för mina närmaste, men jag tror egentligen inte att de förstår. För dem är jag samma. Jag har samma minnen, samma sätt att prata, samma humor och samma åsikter. Men jag är inte samma. Förut var hela jag färgad av något, kanske var det skuld, kanske var det skam, kanske var det världens mörker. Och det finns där fortfarande, det dyker upp ibland, men nu vet jag att det inte ska vara där. Och det är det som är den egentliga skillnaden – vetskapen.

Allt är inte svart eller vitt när det kommer till en själv, jag är varken ond eller god och kommer aldrig bli det heller. Jag är bara jag, Den förståelsen är det många som tror sig besitta men som få faktiskt gör. Jag tror jag är påväg dit och på vägen har jag lyckats bli av med en hel del självkritik, vassa krav och hemsk prestationsångest. Det finns ett lugn inom mig som aldrig fanns förut. Det grumlades alltid av mycket självklander som med ens nu syns till allt mer sällan.

Jag önskar att det fanns ett sätt att förklara, ett sätt att visa. För ni kanske inte ser det, men jag känner den – förändringen. Och den har faktiskt ändrat mig på märkbara sätt också, om ni bara släpper er gamla bild av mig, Snälla bara släpp den och låt mig vara den jag är nu. Respektera att jag inte längre tar skit, att jag inte offrar allt för andra längre, att jag behöver mer tid att andas, att jag inte hinner och vill ses lika ofta. Respektera mig för alla mina bra sidor som fortfarande finns kvar, för alla de dåliga som finns kvar, för alla de dåliga som jag blivit av med. Respektera mig för min förändring och låt mig slippa allt det där bagaget som jag inte länge bär, men som ni gör. Släpp er gamla bild av mig, för det har jag gjort för länge sen.

Kommentera

