Råttkaos

Standard

I onsdags begav oss ut på landet för att hämta vår nya familjemedlem. En liten Charlie med ett bedårande ansikte och en underbar personlighet kom och mötte oss. Hela vägen hem satt han under min halsduk och tittade bara fram ibland för att skrämma de andra tågresenärerna. Han har min önskefärg russian blue(vilket betyder gråblå), har världens mjukaste päls och vi blev bästa vänner nästan direkt. Han kommer verkligen att bli min råtta som jag aldrig kan få nog av. Just nu ligger han dock i min käras tröja och snaskar grönkål.

Tyvärr var det inte så enkelt som att bara för att jag älskade vår nya lille krabbat så skulle våra andra tottisar vara lika förtjusta. Vår coola Åke tog det hela med ro(även om det pågick mycket rumpsniffande – råttors sätt att hälsa och undersöka varandra) men däremot var vår käre Didrik mer skeptisk. Tyvärr visade han tydlig tecken på aggression vid första mötet, vilket inte är bra. Dessutom blev han så stressad så att han lät det gå ut över Åke. De hamnade i en fight som var betydligt värre än lite syskongnabb och vi fick hastigt och lustig sära på dem eftersom vi inte kunde vara säkra på att bråket inte skulle leda till blodspill. Det var väldigt läskigt och väldigt ledsamt att se vår käre Didrik, som annars är en praktråtta och min käras favorit, uppföra sig på detta sätt. Men som alltid med djur så ligger ju ansvaret faktiskt hos oss, antagligen gick vi alldeles för fort fram med introduceringen.

Så de senaste dagarna har nästa all vår tid gått åt till råttisarna. Och antagligen kommer det fortsätta så under den kommande veckan. Tänka sig att samtidigt som vi älskar dem så mycket så ställer de till med så mycket trubbel… Men varje gång Charlie sniffar på mig eller somnar intill mig så gör det faktiskt inget längre.

Kommentera

