Stressen

Standard

Jag inser det inte alltid själv, kanske för att det är lite jobbigt att tänka på. Det är jobbigt att tänka på att trots att jag kämpat i ett år, trots att jag utvecklats, trots att jag äter medicin, trots att jag mår så mycket bättre nu, så är jag så himla stresskänslig.

När det blir för mycket på en gång, när det är något som inte har en lösning än, när jag känner för mycket ansvar – då blir jag stressad. Så stressad så jag får ångestklumpar i bröstet, inte vill vara med mer, får gråtattacker och har svårt att se någon ljusning.

Allra senast var det råttkaoset som utlöste det. Att våra små älsklingar inte kom överens ledde till en reell familjekris och vi vet fortfarande inte riktigt hur vi ska lösa det. Gången innan det var det en flyttning(där jag skulle köra flyttbilen) och råttutställning på samma helg, det blev alldeles för mycket press.

Det dumma är att när jag är i det så har jag svårt att förstå vad det är som händer. Varför allt känns oöverstigligt jobbigt helt plötsligt. Tänk tillbaka på någon gång då du gjorde något som du verkligen inte har velat göra – kanske sjungit inför folk, kört upp eller gjort en monstertenta som du inte är säker på att du kommer klara. Den där känslan av att bara så-hemskt-mycket-inte-vilja så en nästan mår illa. Så känns det helt plötsligt för mig, fast utan egentligen anledning vilket leder till att jag inte vill göra något alls.

Tyvärr går det ju inte att undvika de stressframkallande situationerna helt. Jag kan minimera dem genom att planera och förbereda och se till att ta hand om mig själv innan men jag så länge en lever så går det inte ju inte att undvika dem. Jag hoppas bara att jag lyckas sätta in känslorna i en kontext och kommer ihåg att vara snäll mot mig själv nästa gång det händer.

Kommentera

