För att jag vill vara modig nu – om fitthälsa och hemorrojder

Standard

Det finns ställen på kroppen som vi gärna undviker att prata om. Och med ”vi” så menar jag även mig själv. Men nu är det fanimej dags att våga anamma, erkänna och se alla delar av min kropp. Så här kommer det – vare sig jag, du, ni, världen, gud eller någon annan vill, bryr sig eller har åsikter.

FITTHÄLSA

När jag blev sjukskriven så började min fitta med ens lukta. Inte illa på något sätt, men den började med ens lukta så hemskt mycket fitta. Jag fattade inte riktigt vad som hände och led inte särskilt mycket av det, men det var jobbigt att behöva byta byxor efter bara en dag eftersom de var impregnerade med fittlukt.

Nu börjar jag dock få nog av det hela. Ett år senare och av min fittas gamla jag syns inte ett spår. Trots att jag behandlat för svamp med tre olika medicinska kurer, testat tillskott av lactobakterier i fittan och även provat en huskur så har det inte gjort någon nämnvärd skillnad. När jag behandlade för svamp första gången så blev det bättre, med ens försvann lukten och jag tänkte att jag bara hade haft en konstig form av svampinfektion, en infektion som saknade de traditionella symptomen med kliande och sveda. Men efter nästa mens var allt tillbaka som innan igen… Och trots att jag provade att behandla igen så blev det inte bättre. Nu har jag kommit till den punkt att jag inte vågar och dessutom vägrar behandlar min fitta med mer receptfria krämer – jag märker hur de skadar och torkar ut min fitta.

Efter att ha läst på fittforfight började jag fundera över om jag hade fått en kronisk svampinfektion, det skulle förklara varför symptomen kom tillbaka igen. Men samtidigt så led jag inte av någon vidare klåda… Efter lite fler undersökningar ramlade jag in på en annan sida och hittade intressant info: svampinfektion förväxlas emellanåt med något som kallas slidkatarr. Mer att läsa om det hela finns här : http://www.underlivet.nu/sjukdomar/slidkatarr-vaginos.

Om den här sidan har sin information rätt så kan en enkel pencillinkur bota det hela. Så nästa anhalt: gynekologen och förhoppningsvis en medicin som hjälper.

HEMORROJDER

Rumpa, arsle, ass – kärt barn har många namn(eller?). Denna kära lilla sak som så ofta är en go och mjuk vän att luta sig mot(aka sitta på) har ett tag nu också skapat mig en del besvär för mig. Framför allt i form av hemorrojder. Det är inte roligare än det låter och det gör ganska ont. Om du vill läsa mer kan du titta här: http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/

De dyker liksom upp med jämna mellanrum för att sedan gå tillbaka igen. Jag behandlar med kräm när jag kan men mer än så vet jag inte om det går att göra. Som det står på 1177, det är ju helt ofarligt. Jag antar att jag måste börja tillämpa de råd som de skriver: Röra på mig, äta fiberrik mat(vilket innebär: övergå till mörkare bröd) och konsumera ännu mer frukt. Jag misstänker dock att detta är ett problem som kommer återkomma, kanske genom hela livet. Min mage fungerar nämligen inte så bra och är känslig mot allt och lite till. Jag ska nog dock försöka övergå till en fullständig vegankost igen, min mage brukar bli gladare då.

Men det allra ledsammaste är nog kanske ändå att trots att tre av fyra personer med fitta någon gång får svamp och varann människa får hemorrojder så är det jättesvårt att prata om. Nog för att jag kan diskutera det med min partner och kanske med min närmaste vänner men problem som är såhär pass utbredda borde väl kunna diskuteras öppnare än så? Tänk: Det finns 7 miljoner vuxna i Sverige(enligt scb). Av dem är 3,5 miljoner kvinnor. Det betyder att ungefär 2,6 miljoner av dessa någon gång kommer ha en svampinfektion och 230 000 tros just nu lida av slidkatarr(1 av 15). Dessutom kommer 3,5 miljon människor någon gång lida av hemorrojder. Det är ganska höga siffror eller hur? Och ändå, skulle du känna dig bekväm med att diskutera dina hemorrojder med någon annan än dina närmaste? Skulle du ens gå till doktorn om du fick det eller skulle det kännas för genant?

Kommentera

