Vad ska det bli av dig?

Standard

Jag sitter på balkongen och njuter av höstluften. Träden som stått där som stora gröna vänner hela sommaren börjar nu gulna, jag kommer sakna deras lummighet som lyser upp vårt vardagsrumsfönster och skapar en sån snäll och trygg mur mot omvärlden.

Jag har börjat skolan. Det var inte konstigt att sätta sin fot där igen, institutionen kan jag utan och innan sen länge. Hittills känns skolarbetet inte överväldigande tungt, vilket jag inte heller förväntade mig – skolan var ju aldrig problemet, den blev bara ytterligare en last på det tunga bagaget. Det känns tvärtemot skönt att få lite rutin igen, få lite meningen igen. Dessutom känns det roligt att få lära sig saker och det känns som att jag hamnat rätt denna gång. Svenska har alltid varit mitt favoritämne, har alltid legat mig nära både i skriven och talad form och språk som fenomen har alltid fascinerat mig. Sen att jag är mer än språkliberal än språkpolis är en annan femma men gör knappast så jag uppskattar den inledande grammatikkursen mindre. Det är intressant att se hur språket är uppbyggt om en ser på grammatik som ett underlättande system för att förstå denna stora och rörliga kropp som vårt språk är, istället för att se det som ett fängelse som poliserna upprättat. Att se vilka ord som hör ihop, vilka som är släkt och vilka deras förfäder är kan jag inte låta bli att fascineras av. Att det sedan finns så mycket som vi inte vet om det som vi använder dagligen, ja nästan varje minut, gör det hela ännu mer intrigerande.

Efter skolan cyklade jag hem och dök ner i soffan och in i min bok. Ännu finns det inte mycket att stanna kvar i skolan för, klasskompisarna har ännu inte visat sin bästa sida för mig. Men vem vet, det kan ju ligga en skatt begraven där en minst anar det.

Lyssnar på Laleh.

Ta mig från allt hitte-på
längtar till allting som består
från trädena stammar upp till topp
lär mig om
lär mig om…

Kommentera

