En bra vän?

Standard

Förut var jag väldigt bra på att hantera sociala situationer. Nu händer det oftare än ibland att jag inte känner igen mig själv i dessa situationer.  Det är som om att jag har svårighet att ens hinna uppfatta vad det är som händer, som om att jag bara har halva min hjärnkapacitet kvar och denna lilla kapacitetet har fullt upp med att dra slutsatser och kopplingar till samtalsämnet och hinner därför inte processa vad som är mer eller mindre lämpligt att säga, vad de andra personera i rummet utstrålar för energi och vad de personerna egentligen säger. Först efteråt börjar jag kunna reflektera över situationen och med ens inser jag att det knappt syntes ett spår av det sociala geni som förut kunde läsa andra som öppna böcker och som både hann lägga fram smarta inlägg i diskussionen och samtidigt lyssna på vad de andra sa, både rent ut och vad som gömde sig bakom orden. Nu är allt som finns kvar en egofokuserad babblande idiot. För det som ploppar upp först i hjärnan är ju faktiskt det som berör en själv, för att komma bortanför det så måste en tänka ett steg längre, anstränga sig lite mer. Och den ansträngningen klarar inte min hjärna av, varvid allt jag säger handlar om mig om jag inte anstränger mig till det yttersta.

Detta inträffar speciellt när min hjärna påverkas av andra saker, som distraktioner eller trötthet. I fredags, när jag lagade pizza med mina bästisar, och klockan började närma sig midnatt så fanns det inget av mitt vanliga jag kvar utan bara den trötthetspåverkade rabblande egot. Jag undrar om min vänner också lägger märke till denna skillnad? Om de verkligen tycker det är roligt att umgås med mig längre? Kan någon som fortfarande har svårt att vara utanför sig själv vara en bra vän?

Kommentera

