Första advent

Standard

Jag är en sucker för julen. Kanske inte så mycket på grund av hela traditionen med att umgås med bio-familjen eller laga massa köttmat eller konsumera upp över öronen. Men jag gillar presenter, jag gillar att få tända massa ljus och jag älskar att kunna krypa ihop inomhus utan krav på att gå ut mer idag. Jag gillar alla ljusslingor som gator och torg dekoreras med och jag gillar att få baka massa saker. Och jag gillar mörkret. Dels för att solen alltid gör så jag får ont i ögonen, dels för att det ger en anledning att just tända ljus och krypa upp i soffan och dels för att alla ljus och ljusslingor inte vore hälften så roliga under en ljus sommarnatt.

Och idag börjar nedräkningen. Idag börjar tiden innan jul, det som egentligen är den bästa tiden. Då en får njuta av alla de där ljusen och baka alla godsaker. Jag slutar dessutom skolan om fyra dagar och sedan ska jag ha ett jättelångt jullov. Att det inleds med en resa till London gör inte det hela sämre. Men jag längtar nästan lika mycket till dagen om mindre än två veckor när jag drar hemhem till päronen för att äta julgodis tills jag storknar och gosa med hund och lillasyst/er/rar. Julmyslängtan och landetlängtan blir liksom tillfredsställt på en och samma gång. Yiihooo!

Kommentera

