Nödvändigheten i att dansa

Standard

Jag har precis läst ut boken ”Nödvändigheten i att dansa” av Kerstin Thorvall. De hon beskriver, nödvändigheten, det där som är bättre än alla droger, det där som läker – jag vet. Jag känner det nu i kroppen, känner hur blodet blir varmare och hjärtat slår snabbare, hur all ångest och ledsamhet långsamt lyfts från mitt bröst.

Alla har vi våra magiska ting, de flesta har många. Men om jag skulle skriva om nödvändigheten så skulle det vara om nödvändigheten av orden. Ord som kommer till mig och från mig, som är som sammet för själen.

Det enda jag kan hoppas på är att jag vågar göra som Kerstin, vågar vara annorlunda, vågar se bortom all inskränkt svenskhet som håller oss inom ramarna, vågar ta ut svängarna. För jag vill vara vild och rasande, förtjusande och galen. Vill att mina texter ska andas liv och smärta och sorg och glädje, även om det inte passar sig.

Och jag hoppas att jag i nödvändigheten lyckas beskriva allt det där andra som också är nödvändigt. Den där magiska medicinen i former av toner och förtrollande melodier som bara hjärtemusiken har. Det där fantastiska botemedlet som är den ovillkorliga kärlek och mjukhet som en bara kan få av sina vänner djuren. Den läkande kur som kallas vardagsrumsdans, och som Kerstin och jag är förfärligt överens om är den bästa som finns.

Kommentera

